Konspekt zajęcia otwartego dla rodziców z zakresu wychowania społecznego.
Prowadząca: mgr Iwona Tyrała Grupa: 4-5 latki Temat: "Zachowuję się kulturalnie" Cele ogólne:
- Przestrzeganie kulturalnego zwracania się do innych i przestrzegania form grzecznościowych.
- Zwracanie uwagi dzieci na przeżycia towarzyszące im podczas zabawy.
- Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia.
Cele szczegółowe: dziecko –
- Zna, różne słowa i sposoby przywitania się np.: dzień dobry, cześć, hej, skinienie głowy, podanie ręki.
- Wie, w jakich sytuacjach należy używać zwrotów grzecznościowych: dziękuję, proszę, przepraszam.
- Potrafi wymyślać ciekawe skojarzenia do określonych słów np.: do słowa prezent, coś słodkiego...
Metody: aktywizujące, pedagogika zabawy, słowne, czynne, oglądowa
Formy: grupowa, indywidualna
Pomoce: ilustracje do opowiadania, ilustracje do słów (proszę, dziękuję, przepraszam), zabawkę dla każdego dziecka, płyta CD, odtwarzacz
Literatura:
- H. Kruk – "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu" str. 250
- płyta CD – "Śpiewające brzdące nr 7"
- red. A. Kołodziejczyk – "Przedszkolaki krok II"
Przebieg zajęcia:
- Przywitanie się z rodzicami, a następnie rozmowa z dziećmi na temat różnych form witania się między ludźmi:
- Dzień dobry – do dorosłych
- Cześć – do rówieśników
- "Piosenka powitalna" – KLANZA
- Wysłuchanie fragmentów opowiadania St. Szuchowej "Mateuszek na zaczarowanej wyspie".
Rozmowa z dziećmi na temat spotkanych osób przez chłopca oraz zachowań między nimi.
- Zabawa ruchowa "Uściśnij dłoń" – dzieci chodzą po sali (kiedy gra muzyka).Kiedy muzyka milknie dzieci nawzajem podają sobie ręce – witając się mówiąc dzień dobry lub cześć.
- Zabawa dydaktyczna "Skojarzenia". Co kojarzy ci się ze słowami? prezent (np. lalka, auto, miś), coś słodkiego (np. czekolada, lizak), coś zimnego (np. lody, śnieg), coś ciepłego (np. ogień, koc, futro)
- Śpiewanie piosenki "Gdy smutno Ci i źle..."
Rozmowa z dziećmi na temat ich odczuć:
- Jest mi smutno, gdy...
- Jest mi wesoło, gdy...
- Każde dziecko dostaje do ręki jakąś rzecz od nauczycielki i mówi "dziękuję"np. lalkę, misia, talerzyk, auto, piłka, klocek itp. Zadaniem dziecka jest:
- 4 – latki: podzielić nazwę rzeczy na sylaby,
- 5 – latki: podzielić nazwę rzeczy na sylaby i powiedzieć na jaką głoskę zaczyna się nazwa danej rzeczy.
Po skończonej zabawie dzieci odkładają te rzeczy do koszyka trzymanego przez nauczycielkę i mówią "proszę".
- Zabawa ruchowa ze śpiewem "Nie chcę Cię..."
- Rozmowa z dziećmi o takich sytuacjach, w których ludzi złoszczących się, kłócących. Po czym poznały, że ci ludzie są na siebie źli?
Dzieci starają się pokazać przy pomocy min i ruchów, jak ludzie się wtedy zachowują. Na koniec dzieci określają jakimi słowami podpiszemy obrazki i dlaczego? (1 obrazek – proszę, 2 obrazek – dziękuję, 3 obrazek – przepraszam).
- Praca indywidualna pt. "Za co podziękują mi nasionka?"
Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi pośrodku nasionami. Na około narysowane są: kopczyk ziemi, słońce, konewka z wodą i autko. Zadaniem dzieci jest pokolorować te przedmioty, które będą potrzebne nasionkom, aby mogła z nich wyrosnąć piękna roślinka – kwiatek, a później dzieci nad nasionkami rysują bajkowy, kolorowy kwiatek. mgr Iwona Tyrała nauczycielka wychowania przedszkolnego Bytom |